6F Etika tantárgy
- I.Társas együttélés: magyar hazánk [terkep], nemzetiségek, jelképeink, nemzeti értékeink, ünnepeink-hagyományaink, településünk értékei, egyéni felelősségünk a közösségben, a gyermekek jogai
- II.A természet rendjének megőrzése:
- III.Az európai kultúra hatása életünkre:
- IV.Gyűjtemények:
- V.Olvasmányok (25 db): Varga Katalin: A kesztyű, A nemzeti összetartozás napja, Móra Ferenc: A becsei molnárok, Gyimóti Gábor: Nyelvlecke
Füzetben vezetett tananyagok:
- 1-2. óra: bevezetés
- 3. óra: Magyar nemzetünk, magyar hazánk => Mo.lakosságszáma, 5 legnagyobb városunk, szomszédaink,
- 4. óra: Nemzeti jelképeink: címer, zászló, himnusz => címerünk elemei, zászlónk színei, himnusz: Kölcsey Ferenc, Erkel Ferenc. Házi feladat: 5 olyan történelmi személy, aki más nemzet szülötteként lett híres magyar
- 5. óra: Ünnepeink: nemzeti ünnepeink (március 15, augusztus 20, október 23.), nemzeti emléknapjaink (pl: június 4, október 6.) egyházi ünnepek (pl: húsvét, karácsony), néphagyományokra épülő ünnepek (farsang, búcsú).
- 6. óra: dolgozat az eddigiekből
- 10. óra: A gyerekek jogai és kötelességei
- 11.óra: A technikai újítások:
A történelemben az 1800-as években kibontakozó ipari forradalom hozott először jelentős technikai újításokat. Ekkor találta fel James Watt a gőzgépet (1769) majd következtek sorra a találmányok:
- Gőz szövőszék: 1785,
- Eszterga gép: 1797
- Távíró: 1837
- Belsőégésű motor: 1860 Etienne Lenoir / Nikolaus Otto
- Telefon: 1876 Bell
Később következett a második ipari forradalom, amikor megjelent az elektromos eszközök egész sora.
Napjainkban az informatika és űrkutatás korát éljük. Okostelefonok, vezető nélküli autók, a hangsebesség többszörösével haladó repülők.
- 12. óra: Mi az Ökológiai lábnyom? [LINK]
- 13.óra: A technikai fejlődés szakaszai [LINK]
- DOLGOZAT
- Világvallások
- 26.óra: A vitakultúra [video - 5 perc] a vita,
- http://www.vezetesi-folyamat.hu/uzleti-protokoll-uzleti-etika/viselkedesi-szabalyok/
Második félévben PPT készítése a tanmenet témaköreiből válogatva: 22 db téma
Január 29: Nimród, Olivér Példaképeink - tanári előadás
- Taricska Mira: A lovaglás története
- A torna története - Forgó Réka
- Az egészséges táplálkozás - Dávid Lilla
- Sporttörténelem 1 - A foci története => Ürmös Noel
- Sporttörténelem 2 - A tenisz története => Madarász Iván Február 26
- Sporttörténelem 3 - A lovaglás története => Taricska Mira
- Sporttörténelem 4 - A kézilabda története => Dávid Martin (Elküldi febr 19)
- A reklámok hatása - Szatmári Bálint => Március 4
- Tudatos vásárlás - Szűcs Máté => Március 4
- A downhill kerékpározás - Szin Olivér
- Biztonságosan az interneten - Kódor Gergő => Március 4 (Nem készítette el)
- A tudósok felelőssége - László Zalán => Március 11
- A képernyő hatalma - Tóth Zita (hiányzó volt március 25-én)
- A technikai fejlődés - Vidovics Bence
- Kíváncsiság és megismerés - Dani Dávid
- Virtuális tér (Puskás stadion története) - Gyovai Balázs
- Az eSport története - Deák Dávid
- Az ökológiai lábnyom - Kis Botond
- Az öttusa története - Holp Etelka
- Szerencsejátékok - Buzder-Lantos Csanád
- A dirt kerékpározás - Nimród
- Márté Lora - A valódi szépség
- A héttusa története - Zselyke
- Forgó Réka
A vitakultúra
Mi a vita ? Ha egy témán belül két fél eltérő véleményt képvisel, akkor vitáról beszélünk.A vita az érvek ütköztetése, célja a vitapartnerétől eltérő vélemény igazolása, a partner meggyőzése.Bár a vita versengő műfaj, de fontos célja a tanulás is, hogy a felek együtt, közös belátással eljussanak az igazsághoz.
A vélemények ütköztetésének szabályai:
- ne személyeskedj
- érveket alkalmazz a meggyőzésre
- szenvedélymentesség
- Tisztelet a másik felé